Rune Hagen tildelt æresmedlemsskap

Rune Hagen

Oslo Karateklubbs grunnlegger, Rune Hagen ble sist helg tildelt æresmedlemsskap i Norges Kampsportforbund Post Mortem. Rune Hagen døde 23. august i fjor, og fikk dessverre derfor ikke selv oppleve tildelingen.

Rune Hagen begynte å trene karate i 1965, 15 år gammel. I 1969 startet han Oslo Karateklubb, som i dag er Norges eldste karateklubb. Han kom tidlig i kontakt med Yoshinao Nanbu, som var den første japanske karateinstruktøren som besøkte Norge, i 1965. Nanbu var på denne tiden sjefinstruktør for Shukokai i Europa. I 1973 startet Nanbu karatestilarten Sankukai, og i 1978 kom Nanbudo. Rune Hagen fulgte i alle år Nanbus stilarter, og det var Rune Hagen som sådde spiren til Nanbudos senere vekst i Norge.

Rune Hagen var nesten først med alt i Karate-Norge. Han var med i det første styret i Norges Karateforbund. Han deltok både i det første norgesmesterskapet i karate i 1974, og i det første nordiske mesterskapet. Og han deltok i den første landskampen, mot Sverige. Han deltok videre på det første dommerkurset. I 1973 deltok han som første nordmann i et offisielt internasjonalt mesterskap, EM i karate i Valencia. I Valencia deltok han også som Norges første representant på en generalforsamling i European Karate Union.

I dag ville det vært en uhørt tanke å sende en 23-årig EM debutant, som Norges delegat på en internasjonal idrettskongress. Likevel, det er som trener og coach Rune Hagen satte de største sporene etter seg: Rune trente mange av dem som senere ble blant Norges ledende karateinstruktører og -utøvere. Mange av hans beste elever ble etterspurt i andre klubber, og en rekke nye karateklubber i Norge ble startet av Rune Hagens elever. Rune flyttet etter hvert til Malmö. Rune mottok i 2004 Oslo Idrettskrets hederspris. Den ble delt ut under NM i karate 2004, arrangert av Oslo Karateklubb i forbindelse med klubbens 35-års jubileum.

Æresmedlemskapet

Det er andre gang i Norges Kampsportforbunds historie at æresmedlemsskap deles ut Post Mortem. Også tidligere verdensmester i karate Stein Rønning ble denne heder til del da han i 2008 ble tildelt samme æresmedlemsskap.