Nanbu Doshu Soke har gått bort

Oslo Karateklubb har mottatt det triste budskapet at Yoshinao Nanbu er død. Nanbu Doshu Soke ble 77 år gammel. Han døde stille i Paris 28. april, etter lengre tids sykdom, omgitt av sine kone Sonja og datter Yume.

Yoshinao Nanbu var den første japanske karateinstruktør som besøkte Norge, i 1965. Han kom fra en meget tradisjonsrik budofamilie, hans oldefar var en kjent sumobryter og Stormester, Yokozuna. Nanbu begynte å trene judo med sin far som var 5. Dan i judo allerede fem år gammel. Som 10-åring begynte han å trene Kendo med sin onkel. Senere ble det karate og aikido.

I Japan trente Nanbu Shukokai karate, en variant av Shito-Ryu, under Sensei Tani. Allerede 27 år gammel var han 6. Dan i karate. Han var også 3. Dan i Aikido. I 1962 var Henry Plee, som regnes som grunnleggeren av karate i Europa på besøk i Japan, og så Nanbu vinne det Japanske «all style» universitets mesterskapet i karate. Konkurransen hadde 1200 deltakere.  Dette var før «all style» konkurranser var vanlig. Plee ble så imponert over det han så, at han inviterte Nanbu til å komme til Paris og Europa.  Som første japaner deltok han i konkurranser i Europa, og i 1966 vant han «Cannes cup», og slo Europamester Batroux. I Frankrike ble han tildelt 9. dan av det franske karateforbundet FFKMA. Nanbu la opp før det ble arrangert Verdensmesterskap i karate, men han la opp ubeseiret som utøver. Mange av de fremste utøverne og trenerne i karate i Norge og Europa trente med Nanbu på 60 – og 70-tallet. I 1973 startet han karatestilarten Sankukai, og i 1978 ble Nanbudo lansert.

Nanbu var i alle år en Norges venn, og var som regel i Oslo Karateklubb i 1-2 ganger i året. Hans siste besøk i Oslo var i 2018. Tusener, for ikke å si ti tusener av Nordmenn, har siden 1965 trent en eller annen gang med Nanbu, ikke bare  i Oslo, men også i resten av Norge der han var på besøk.

Det var alltid veldig inspirerende for utøverne å få besøk av Nanbu. Ingen instruktør fikk oss til å gi mer på matta. Yoshinao Nanbu var en innovatør. Alltid på søken etter nye teknikker og metoder. Han deltok også alltid på fester og i sosiale lag. Vi minnes Yoshinao Nanbu som en fremragende kamsportinstruktør. Men også som en vennlig og sosial mann.

Våre varmeste tanker og medfølelse går til hans kone Sonja og hans datter Yume.

Oslo Karateklubb lyser fred over Doshu Nanbus minne.