Kongepokal i Ju Jutsu

Herman Hermansen, Oslo Karateklubb vant sist helg årets Kongepokal i Ju Jutsu.

Under årets NM i Kristiansand vant han klassen -77kg både i ju jutsu fighting og ne waza (bakkekamp). Ju jutsu fighting litt enkelt forklart er en blanding av karate, judo og bakkekamp. Kampene varer i tre minutter.

I ne waza konkurreres det i bakkekamp, man starter stående, men fortsetter på bakken etter man har klart å få den andre motstanderen ned. Kampene varer i fem minutter.

Herman Hermansen er profesjonell judoutøver, og har mange NM titler i judo. Han har også vunnet Kongepokalen i judo. Han er den første som har vunnet Kongepokalen både i Norges Judoforbund og Norges Kampsportforbund. Han bør således være en kandidat til Ekebergs Ærespris, som deles ut til idrettsutøvere som hevder seg i to forskjellige idretter.

I klassen -69kg har Oslo Karateklubb i mange år hevdet seg godt i ju jutsu. Ove Gusevik har vært Norgesmester i ju jutsu fighting og har vunnet mange medaljer. I fjor ble det to sølv. I år ble det bronse. Roald Thorsen, tok i fjor bronse, og klarte i år sølv.

I bakkekamp gikk det i år ikke like bra, med 5. plass på Ove og 6. plass til Roald.

Herman Hermansen er den 3. utøveren fra Oslo karateklubb som har vunnet en Kongepokal. De to andre er vunnet av Jonny Kristiansen og Bjørn Tommy Nyborg. Som vant kongepokalen i karate i 1982 og 1983.