RUNE I. HAGEN ER DØD

Oslo Karateklubbs grunnlegger og en av de tidlige pionerene i norsk karate, Rune Ingar Hagen, er død, 67 år gammel.

Rune Hagen begynte å trene karate i 1965, 15 år gammel. Han begynte å trene karate hos John Groves og Terrence Westall, hos det som den gang het Norsk Budokan Klubb på Sinsen. På denne tiden fantes det knapt organiserte karateklubber i Norge.Han kom tidlig under innflytelse av den japanske instruktøren Yoshinao Nanbu, som besøkte Norge i 1966 som den første japanske karate instruktør i Norge. På denne tiden var Nanbu i praksis sjefinstruktør for Shukokai i Europa, en variant av Shito-ryu karate. Nanbu introduserte Sankukai i 1973, og Rune begynte da å trene og instruere Sankukai. I 1968 reiste Rune til Paris og trente fulltid en lengre periode under Nanbu.rune_hagen_1

Da Rune kom tilbake i 1969, startet han Oslo Karateklubb, som i dag er Norges eldste karateklubb. Bare 19 år gammel. Rune hadde selvsagt med seg andre og eldre utøvere, ikke minst Nils Krag, men Rune var primus motor og drivkraften. Da Oslo Karateklubb flyttet til Mosseveien 14, solgte Rune bilen sin for å få penger til husleia.

Rune var nesten først med alt i karate-Norge. Han var den første i Oslo som ble gradert til svart belte i karate, som en av de aller første i Norge. Han var også den som sørget for at Nanbudo kom til Norge i 1980, da Nanbu i 1978 lanserte Nanbudo.

Det bemerkelsesverdige med Rune Hagen var: At han han var svært aktiv på høyt nivå, både som utøver, instruktør, dommer og leder.

Rune gikk i bresjen for å starte norsk utvalg for karate i 1972. Og var med i det første styret i Norges Karateforbund. Han var med i det første Norgesmesterskapet i karate i 1974, og deltok i det første nordiske mesterskapet i karate. Og deltok i den første landskampen i karate, mot Sverige.

Han deltok videre på det første dommerkurset i karate, som ble avholdt i Sverige.

Rune begynte tidlig å konkurrere, både i Norge og internasjonalt. Han ledet Norges første lag til et stilarts EM, da Norge overraskende tok lag sølv i EM i Shukokai karate i 1971. Og i 1973 deltok han som første nordmann i et offisielt internasjonalt mesterskap, EM i karate i Valencia. Rune’s innsats ble spesielt fremhevet, da det ble skrevet: «Although he was small, he was strong as a bull». I Valencia deltok han også som Norges første representant på en generalforsamling i European Karate Union.

I dag ville det vært en uhørt tanke å sende en 23 årig EM debutant som Norges delegat på en internasjonal idrettskongress. Men det forteller noe om Rune Hagens brennende ønske om å være med å utvikle karate til en seriøs og respektert idrett.

Likevel, det er som trener og coach Rune Hagen satte de største spor etter seg: Rune Hagen trente mange av de som senere ble blant Norges ledende karate instruktører og utøvere. Mange av hans beste elever ble etterspurte i andre klubber, og en rekke nye karateklubber i Norge, særlig i Østlandsområdet ble startet av Rune Hagens elever.rune6

Sentrale personer opp igjennom årene i norsk karate som Arild Lund, Bjørn Johansen, Geir Henriksen, Odd Arne Hagen, Peter Weetman, og Øyvind Sjøberg hadde alle Rune Hagen som trener på ulike tidspunkt. Og mange flere kunne vært nevnt. En rekke klubber, både innen karate og senere Nanbudo ble grunnlagt av Rune Hagens elever. Og det er neppe tilfeldig at den første kongepokalvinneren i karate i Norge i 1982, og senere den første nordiske mester i karate ble Runes elev Jonny Kristiansen fra Oslo Karateklubb.

Det er ikke uten grunn at Rune Hagen i bladet «Svart Belte» ble omtalt som «Norges svar på Funakoshi», under henvisning til japaneren Gichin Funakoshi, som regnes som den moderne karatens grunnlegger. Eller for å gjøre Geir Henriksen i Mizuchi Karateklubbs minneord om Rune Hagen til våre: «Store deler av norsk karate har sitt utspring fra han.»

Rune Hagen flyttet etterhvert til Malmø. Dessverre fikk han slag, men klarte å trene seg noenlunde opp igjen. Og han slet med helsa de siste årene.

Rune Hagen mottok i 2004 Oslo Idrettskrets hederspris, som ble delt ut under NM i karate 2004, arrangert av Oslo Karateklubb i forbindelse med klubbens 35 års jubileum.

I Tokyo OL i 2020 kommer karate for første gang på programmet under et OL. Det er takket være pionerer som Rune Hagen at karatesporten gjennom årene har fått den anseelse i samfunnet og i idrettsverden som har gjort dette mulig.

I april i år giftet Rune seg med sin kjære Maria, som han var samboer med i mange år. Men 23. august fikk han hjerteinfarkt og livet stod ikke til å redde.

Oslo Karateklubb minnes vår grunnlegger med dyp respekt og takknemlighet for alt han bidro med for vår klubb.

Våre tanker går til Maria. Og Runes barn.rune3

Rune Hagen begraves i Vår Frälsare Kyrka i Erik Dahlbergs gatan 28 i Malmø fredag 8. September kl 1300.

Bjørn Tommy Nyborg

Leder Oslo Karateklubb