Nytt sort belte til Ove

Nestleder i Oslo Karateklubb Ove Gusevik, graderte seg sist helg til Svart belte i judo. Han er med det første nordmann med svarte belte i de tre store japanske kampsportene karate, ju jutsu og judo. Graderingen var svært omfattende og tok tre timer.

ove2Judo er verdens 6. største idrett, og verdens 3. største individuelle idrett. Judo ble grunnlagt av Jigoro Kano (1860-1938).  Som opprinnelig trente ju jutsu, men som tok ut kasteteknikkene av ju jutsu.  Ju betyr «myk», og «do» vei, altså: «Den myke veien». Judoen inneholder ikke slag og spark. Men baserer seg på en rekke kaste og kontroll teknikker. Judo ble OL idrett for første gang under Tokyo OL 1964. Ove var på sin  første judo trening i Ippon Judoklubb i Bærum i 2006, og begynte med judo for å få en enda bedre forståelse av kast teknikker i nanbudo og ju jutsu. For å være best mulig forberedt til graderingen, har Ove i år trent judo flere timer hver helg. Sammen med Herman Hermansen, en av Norges beste judoutøvere, og regjerende Norges mester både i judo og ju jutsu.

ove1Ove har nå 7. dan i nanbudo, 6. dan i karate fra World Karate Federation, 2. dan i ju jutsu, 1. dan i judo og blått belte i brasiliansk jiu jitsu. Det er tusenvis av treningstimer gjennom flere tiår som ligger bak disse resultatene.